EN

ЗДАЄТЬСЯ, ЩО ВІЙНА ДЕСЬ ТАМ, І НАС ЦЕ НЕ СТОСУЄТЬСЯ

Колін Маестраччі, – соціологіня Брюсельського університету (ULB), художник Сергій Якунін (Львів) про ленд-арт резиденцію та учасників проєкту «МІТЄЦ. Реабілітаційний простір». За підтримки  «Українського культурного фонду» 2021 рік.

Сергій, чому ви погодилися брати участь у проекті «МІТЄЦ. Реабілітаційний простір»?

Сергій Якунін: Про війну інформація різна, і здається, що війна десь там, і нас це не стосується. Мене дуже цікавить історія війни, долі людської. У спілкуванні з учасниками проєкту я зіткнувся з такими історіями, що залишитися байдужим до них неможливо.

У нашій повсякденності ми не переживаємо великих подій, а тут люди зіткнулися з тим, що не кожен може витримати. Бачиш на майстер-класі, як вони милуються цим життям, як хочуть щось робити, і це надихає.

 

Ленд-арт резхиденція. Показ робіт

 

Ви запропонували учасникам тему «Баланс». Чому?

Сергій Якунін: Перш за все в зв’язку з проєктом, так як він пов’язаний з реабілітацією. Усвідомлено запропонував знайти рівновагу в собі, умиротворення, баланс по відношенню до життя, ситуацій. З власного досвіду знаю, коли займаєшся нюансами і балансуванням в мистецтві, то внутрішній спокій ніби осідає у тобі.

Учасники проєкту були захоплені вашим майстер-класом. Як ви вважаєте, чим ленд-арт може допомогти людині в реабілітації?

Сергій Якунін: Як і будь-який вид мистецтва ленд-арт дає можливість роботи з внутрішніми питаннями. Крім того, працюючи з природними матеріалами, прислухаючись до природних вібрації, так званих «білих шумів», на властивості яких вказав відомий геолог Богдан Пилипишин, можна лікувати людей.

 

Сергій Якунін працює на ленд-арт резхиденції

 

Чи є їх об’єкти цікавими з точки зору тенденцій мистецтва українського ленд-арту?

Сергій Якунін: Беручи до уваги, короткий час в три дні, відпущений на роботу в незнайомому просторі, інтерпретація смислів була на хорошому професійному рівні. Учасники кожен по-своєму впорався із запропонованою темою. Важливо було бачити з якою щирістю були зроблені їхні роботи. Через кожну роботу проступали характер автора і для уважного психотерапевта це були відкриті карти.

 

Робота Олени Щербини, Олени Бойко та Юлії Майбороди

 

Наприклад, взяти роботу Олени Щербини, Олени Бойко та Юлії Майбороди. Вони звернулися до образу старої української мотанки і задіяли трактор. Учасниці тему дуже свіжо обіграли: несподівано створили контраст важкого іржавого металу і чистоти мотанки. Вони зробили це легко, хоча говорили про важкі речі, і в їхній роботі можна відчути затаєний надлом.

 

Підсумкова розмова

 

Кожна людина може займатися ленд-артом, чи для цього потрібна особлива підготовка?

Сергій Якунін: Важливо, на мій погляд, навчитися сформулювати ідею, підібрати відповідні матеріали і досить ясно донести задум глядачеві. У ленд-арт іноді приходять і залишаються на довгі роки люди, які не мають художньої освіти.

Всі роботи – чесні.

Сергій Якунін: Абсолютно.

 

Колін Маестраччі на відео-показі Сергія Якуніна

 

Колін, ви спостерігач з боку. Яке враження у вас залишилося від резиденції?

Колін Маестраччі: Вона проходила складно в емоційному плані. На другий день я подумала: дивно, ми на природі, не в місті, простору багато, але все одно є відчуття, що ми знаходимося в тісному світі. Навіть на природі відчувається ця складна атмосфера пережитого учасниками досвіду. Тобто війна залишається з ними, де б вони не були.

Мені здається, що їх роботи – успіх, і думаю, що мистецтво допомагає людині. Якщо говорити про ветеранів, є стереотип, що вони знають тільки війну, а тут люди можуть розкритися в мистецтві, вони контролюють процес створення роботи, який не пов’язаний з війною і їх повсякденним життям. Це важливо, тому що постійно в суспільстві їм кажуть, що ви такі і не такі. Тут же вільна територія мистецтва, де всі рівні – і учасники, і художники, і організатори.

 

Робочі моменти

 

Сергій Якунін: Коли торкаєшся сфери мистецтва, ти занурюєшся в своєрідну медитацію, і думки, які навантажують тебе в побуті, зникають. Це дуже важливо. Уявляю, які у них громіздкі думки і спогади. Завдання майстер-класу – зупинити цей потік. Коли ти чимось захоплений, у тебе порожня, чиста від зайвих думок голова.

Колін Маестраччі: Згодна, коли учасники проекту працюють, вони про війну забувають, занурюються в процес, який приносить конкретний результат, і вони можуть його пояснити. Це важливо.

 

Сергій Якунін і Ольга Куц

 

Вони творці свого життя в кожному об’єкті.

Колін Маестраччі: Безумовно.

 

Опис проєкту:

АРТ-ТЕРАПІЯ ВЕТЕРАНІВ АТО / ООС ТА КОЛИШНІХ В’ЯЗНІВ «ДНР / ЛНР»

«МІТЄЦ. РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ПРОСТІР” — інноваційна програма мистецько-психотерапевтичної реабілітації ветеранів АТО / ООС та колишніх в’язнів «ДНР / ЛНР». Над втіленням його у життя працюють команди двох громадських організацій — «МІТЄЦ» та «Львівський психоаналітичний інститут ментального здоров’я».

Впродовж 9 місяців учасники програми беруть участь у 8 майстер-класах із різних видів мистецтва: графіки, живопису, фотографії, кераміки, колажу, ленд-арту, саунд-арту та перформативного танцю. Майстер-класи проводять провідні українські митці: Олексій Аполлонов, Валерій Мілосердов, Сергій Якунін, Олександр Міловзоров, Катерина Свіргуненко, Альона Мамай, Богдан Мороз, Олександр Ляпін. Фінальним акордом проєкту стане створення арт-буку та розробка методики психотерапевтами.

Під час майстер-класів з учасниками програми працюють фахові психотерапевти, психоаналітики. А професійні художники — Сергій Захаров (колишній в’язень «ДНР») та Дмитро Коломойцев (ветеран АТО) ведуть художні щоденники та фіксують арт-терапевтичний процес.

Проєкт реалізується за підтримки «Українського культурного фонду», 2021 рік

КУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВАКУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВАЧОМУ УЧАСНИКИ БОЙОВИХ ДІЙ СТАВЛЯТЬСЯ НЕГАТИВНО ДО ТИХ, ХТО НЕ БУВ НА ВІЙНІ

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.