EN

ВСЕ ПРО OPEN CALL

14231245_1076722692375944_2104127163761438621_o

Директор Dymchuk Gallery (Київ),  куратор Катерина Філюк (Одеса—Киев) пояснює нюанси для подачі заявок для конкурсу молодих художників. Дедлайн 25 січня.

МІТЄЦ: Катерино, портал МіТЄЦ підтримує конкурс OPEN CALL, ініційований DYMCHUK GALLERY, але хотілося б уточнити деякі моменти. Наприклад, у вашому анонсі конкурсу сказано: «до розгляду приймаються проєкти від художників або колективів, які постійно працюють разом». Про що йдеться?

К.Ф. Заявки приймаються як від окремих художників, так і від колективів за умови, що колективна робота — постійна складова практики. Простіше кажучи, якщо ви постійно працюєте вдвох чи втрьох — ми розглядаємо ці заявки, якщо ж об’єдналися тільки для того, щоб подати заявку — ні. Пов’язано це з тим, що ми хотіли б отримати, а в результаті і показати проєкт, який відображає практику художника, а не ситуативне об’єднання заради спільної виставки і конкурсу.

М. Ще одна цитата: «Не приймаються до розгляду роботи, які концептуально не оформлені в проєкт». Що є проєктом, і чи всі українські молоді художники здатні мислити проєктно?

К.Ф. Можливо, ця умова викликає найбільше запитань. У найширшому значенні слова проєкт — це цілісна сукупність елементів, де ключовим моментом є цілісність. Тобто нам часто надсилають десять—двадцять робіт, виконаних в різних жанрах, ніяк між собою не пов’язаних, за винятком того факту, що всі вони створені одним автором. Такі заявки ми до розгляду не приймаємо. Зворотна ситуація складається, коли роботи виконані в одному або декількох медіа (фотографія, відео, живопис), але є одне ціле, розробляється певна тема, концептуально обґрунтована. Згодна, що мислити проєктно складніше, саме тому ми і ставимо таку умову. Тут же ж можна відповісти і на закид про відсутність в цьому процесі фігури куратора і заохочення художника самостійно розробляти проєкт. Так, дійсно, часто саме куратор «збирає» різноманітні роботи в цілісний проєкт і таким чином формулює певне висловлювання. Однак, сучасні художники, хоча українські — меншою мірою, дуже часто самостійно справляються з цим завданням в рамках своєї практики. Куратор потрібен для того, щоб вже практики різних художників зіставити і скласти в проєкт. Тому протиріччя тут ніякого немає. Конкурсом нам хотілося б стимулювати молодих українських художників мислити проєктно, а не однією-двома роботами в надії, що прийде куратор і все збудує в якийсь більш-менш зв’язний наратив.

М. Які цілі у DYMCHUK GALLERY, що організовує цей конкурс?

К.Ф. Як я вже сказала, ми б хотіли стимулювати молодих українських художників більш осмислено підходити до своєї практики. Переможцю ми надаємо повну підтримку і можливість реалізувати свій проєкт, що в Україні буває вкрай складно в умовах нестабільного іституційного контексту. Тобто в цьому випадку ми діємо не як комерційна галерея, а як експериментальна виставкова зала.

М. Як можна якісно охарактеризувати молодіжне художнє середовище, виходячи з попереднього конкурсу?

К.Ф. Оскільки прийом заявок ще триває, про цей рік говорити поки зарано, що стосується минулого, статистика така:

Всього було прийнято 140 заявок, з яких індивідуальні заявки склали 91%, групові — 9%.

Стать (тільки для індивідуальних заявок):

40% — чоловіки

60% — жінки

Вік (тільки для індивідуальних заявок):

18—22 років — 21%

23—26 років — 27%

27—30 років — 29%

31—35 років — 23%

Було кілька цікавих проектів в жанрі перформансу, регіонально найактивніше були представлені Київська область і Західна Україна.

В цілому, практично проігнорували конкурс молоді художники, у яких вже є виставкова історія в київських інституціях. Думаю, вони вважають, що брати участь в конкурсі — це марна трата часу. Галерея має запрошувати їх робити проекти. Слід сказати, що така практика у нас теж існує, однак, вона — відображення переваг або знань куратора. У той час як в умовах конкурсу є журі, в яке в цьому році увійшли Анатолій Димчук, Ута Кільтер, Анна Смолак, Катерина Філюк і переможниця торішнього конкурсу Kinder Album. А тому діапазон значно ширший, і переможцем може стати художник, якого в звичайній ситуації галерея б не запросила.

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.