Художник Микола Рідний (Харків-Київ) в полтавській галереї JUMP. Сюжет створено за підтримки «Українського культурного фонду». 2020 рік.
Микола Рідний про проєкт “Вовк у мішку”:
00.05
Центральна робота цієї виставки — це «Сірі коні». Фільм знімався в 2016-му році, хоча в ньому є записи подій, які знімалися до цього. Фільм присвячений історії мого прадіда — Івана Крупського. Іван Крупський був отаманом за часів громадянської війни в кінці 10-х — на початку 20-х років ХХ століття. Він був пов’язаний з рухом анархістів і рухом боротьбистів. Боротьбисти — це були українські комуністи, тобто не більшовики, вони виступали за незалежну Україну, але комуністичну. Потім і один, і інший рухи були знищені більшовиками. І у Крупського починається цікава історія, пов’язана з Полтавою, де ми зараз знаходимося.
01.08
Він зі своїми загонами орудував в Полтавській області навколо міста Гадяч, що не дуже далеко звідси, а потім в самій Полтаві. Коли він намагався втекти, сховатися, він дивним чином влаштувався працювати міліціонером, тобто для того, щоб сховатися йдеш у найвидніше місце з розрахунком, що тебе там найменше будуть шукати. Але там дізналися, хто він є, заарештували його і посадили.
01.48
Тут є сторінки судової справи, яку почали вести в момент арешту. Я їх знайшов в Полтаві в держархіві. Історія мого родича була абсолютно невідома. В родині ніхто не знав, що є якась судова справа на велику кількість сторінок, але поступово через істориків, які вивчали отаманські рухи і яким знайоме прізвище мого прадіда, я вийшов на архів.
02.31
Паралельно з фільмом я вивчав, як ця тема раніше відображалася в кіно — переважно в радянському. Декілька фільмів було знято після 91-го року.
02.49
Але метафора «вовк у мішку», яка є назвою виставки, з’явилася з першого радянського фільму 23-го року «Червоні бісенята». Там з’являється карикатурний досить жорстокий образ. У цьому фільмі червоноармійці ловлять Махно і садять його в мішок, і мішок намагається чинити опір, він відстрілюється через мішок, перекидається — і відбувається така дегуманізація людини й перетворення її на якийсь предмет.
03.45
З цього народилася ідея інсталяції з деревами. Дуже часто, щоб зберегти дереву життя, на зиму його обмотують в якусь тканину, загортають у мішки. Тут з’являється зворотний символ: що дерева, як ляльки — нагадують людей, яких позбавляють життя, задля чого використовують мішок і мотузки.
04.24
Виставка — це комплекс робіт. Матеріали судової справи, які самі по собі дуже фактурні, купа сторінок, списана дрібним шрифтом, фільм «Сірі коні», предметна інсталяція і цитати з радянських фільмів — все це утворює загальне тіло виставки.
Вона показується вже вдруге. Рік тому в польському місті Білосток в галереї «Арсенал» вона експонувалася трошки в ширшій версії, але представити її тут — важливіше, тому що вона пов’язана з Полтавою.