EN RU

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

Марина Телепньова (Донецьк-Київ) про вплив мистецтва на стан людини. Проєкт «МІТЄЦ. Реабілітаційний простір». За підтримки  «Українського культурного фонду», 2021 рік.

Марино, яке враження у вас було від проєкту, коли ви до нього приєдналися?

Мені дуже сподобався формат цих творчих зборів, зустрічей, тому що це не майстер-класи, а така вільна творчість. Це дуже класно для будь-якої людини, не важливо – постраждала вона від війни чи ні.

Мені дуже цікаво на майстер-класах відкривати для себе людину наново. Ти приходиш, бачиш людину, у тебе якийсь образ складається щодо неї. Потім, коли дивишся на її творчу роботу,  ця людина розкривається по-іншому. Ми в соціумі звикли надягати маски, вибудовувати якісь образи, але коли будь-яка людина починає робити щось творче, без жорстких рамок, ти ніби бачиш її душу.

 

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

На майстер-класі Олексія Аполлонова (живопис)

 

До того ж, коли ти виключаєшся від якихось умов і знаходишся на вільному просторі, це дає поштовх до творчості. Також важливим є те, що ти ходиш в групу людей, час спливає, і ти навіть не помічаєш цього. Група щось робить, ти заражаєшся її настроєм, починаєш також щось робити, виникають якісь ідеї… На людину це непогано впливає в моральному плані, бо вона в такій ситуації відключається від побутових питань.

Ви кажете, що була вільна творчість, але і на графіці, і на живопису були певні завдання, які пропонували майстри.

Але не було якихось жорстких умов. Ти розумієш, що є тренер — людина, в якої ти можеш спитати поради, бо це людина, яка знається на своєму фаху. Якщо у тебе виникає ідея, ти не знаєш, як її реалізувати, у майстра можна завжди спитати поради. Це надихає.

Коли мене заганяють в жорсткі рамки, у мене пропадає бажання щось робити. Я – людина слухняна, тому буду робити, що мені скажуть, але це буде вже нудно. Мені не буде це приємно.

 

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

На майстер-класі Олександа Ляпіна (колаж-монтаж)

 

Майстер-клас з колажу мені дуже сподобався. Я собі по-іншому уявляла колаж. Він для мене виявився важкою штукою, бо щоб щось гарне вийшло, треба поміркувати, тобто треба реально увімкнути мозок, подумати, і тоді може вийти щось нормальне.

Мені сподобався формат цього майстер-класу. Олександр Ляпін розповів нам історію колажу, і це важливо. Тому що всі собі уявляють щось про колаж, що це модна така тема, але історію, як все почалось, звідки ноги ростуть – ніхто не знав.

 

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

На майстер-класі Богдана Мороза (саунд-арт)

 

З приводу майстер-класу музичного, то він був більш психотерапевтичний в плані того, що нас не навчали там співати, теорії не було загалом, а це було як медитація. Коли я туди йшла, то не уявляла, що це буде. Ми думали, що співатимемо, а займалися, зовсім іншими речами — перформативними практиками.

Ви з Сергієм Захаровим пережили страшні події його полону, ці майстер-класи впливають на переосмислення цього досвіду?

У кожного своя звичка переживати важкі події. Ти з цим живеш, але не думаєш про це кожен день… Наприклад, я не думаю. Якщо щось було, воно стирається, забувається і залишається як досвід, як математика. На духовному рівні, воно в мене не болить кожен день, і я навіть не дуже люблю заглиблюватися в ці події, згадувати, ностальгувати в негативному сенсі, кожен раз переживати їх наново. Я не бачу в цьому сенсу. Я нормально себе почуваю, все зараз у мене добре і прекрасно.

Мені сподобався цей проєкт і майстер-класи саме тим, що програма розкриває для людини якісь нові межі. Людина, яка починає робити щось творче, навіть не здогадується про свої можливості, вона їх відкриває, дивується, що так може. Такі штуки важливі і корисні для будь-кого.

Якщо замислюватися над тим, що пережила я, то це моральний стрес, коли ти розумієш, що твоя рідна людина може просто зникнути, і ти її ніколи вже не побачиш. На той час це була задача, яку треба було вирішувати. Коли ти цю проблему вирішуєш, вона перестає бути проблемою. Проблеми нема – печалі також.

 

У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ

На майстер-класі Олексія Аполлонова (живопис)

 

У проекті є люди, які не можуть так зробити, як я, на них інакше відобразилися події, вони щось бачили таке, що залишається назавжди, і це важче пережити.

Я спостерігаю за учасниками групи, у мене болить серце за них, бо їм важко пережити втрати. Я ставила себе на місце людини, і у мене виникав контакт з цією людиною, емоціональний зв’язок. Мені цікаво, спілкуватися з людьми, які цей досвід не можуть просто відкласти в сторонку в коробочку, вони живуть з цим, і це мені теж дає певний досвід.

 

Опис проєкту: 

АРТ-ТЕРАПІЯ ВЕТЕРАНІВ АТО / ООС ТА КОЛИШНІХ В’ЯЗНІВ «ДНР / ЛНР»

«МІТЄЦ. РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ПРОСТІР” — інноваційна програма мистецько-психотерапевтичної реабілітації ветеранів АТО / ООС та колишніх в’язнів «ДНР / ЛНР». Над втіленням його у життя працюють команди двох громадських організацій — «МІТЄЦ» та «Львівський психоаналітичний інститут ментального здоров’я».

Впродовж 9 місяців учасники програми беруть участь у 8 майстер-класах із різних видів мистецтва: графіки, живопису, фотографії, кераміки, колажу, ленд-арту, саунд-арту та перформативного танцю. Майстер-класи проводять провідні українські митці: Олексій Аполлонов, Олена Придувалова, Валерій Мілосердов, Сергій Якунін, Олександр Миловзоров, Катерина Свіргуненко, Альона Мамай, Богдан Мороз та ін. Фінальним акордом проєкту стане створення арт-буку та розробка методики психотерапевтами.

Під час майстер-класів з учасниками програми працюють фахові психотерапевти, психоаналітики. А професійні художники — Сергій Захаров (колишній в’язень «ДНР») та Дмитро Коломойцев (ветеран АТО). Ведуть художні щоденники та фіксують арт-терапевтичний процес.

КУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВАКУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВАКУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВА

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.
Матеріали за темою
В АТО ЦІКАВІШЕ, НІЖ ТУТ, ТУТ - ТЯЖКО
В АТО ЦІКАВІШЕ, НІЖ ТУТ, ТУТ - ТЯЖКО
ВАДИМ ВЕЙДІ
ВИСТАВКА ВАЛЕРІЯ МІЛОСЕРДОВА
ВИСТАВКА ВАЛЕРІЯ МІЛОСЕРДОВА
Війна - це боротьба за свою правду
Війна - це боротьба за свою правду
ГРУПА
ДАЙ ЗНАК, ЩО ТИ ПОРУЧ
ДАЙ ЗНАК, ЩО ТИ ПОРУЧ
ДМИТРО КОЛОМОЙЦЕВ, СЕРГІЙ ЗАХАРОВ
ДОСВІД ВІЙНИ
ЖИВОПИС. МАЙСТЕР-КЛАС ОЛЕКСІЯ АПОЛЛОНОВА
ЖОРСТКА УКРАЇНІЗАЦІЯ ЗМОГЛА Б ОБ’ЄДНАТИ КРАЇНУ
ЖОРСТКА УКРАЇНІЗАЦІЯ ЗМОГЛА Б ОБ’ЄДНАТИ КРАЇНУ
З БОЛЕМ, КРОВ‘Ю НАРОДЖУЄТЬСЯ НАЦІЯ
З БОЛЕМ, КРОВ‘Ю НАРОДЖУЄТЬСЯ НАЦІЯ
КРЕАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ НЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО ЦЕ – АРТ-ТЕРАПІЯ
КРЕАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ НЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО ЦЕ – АРТ-ТЕРАПІЯ
КУНГФУ ВІД МИСТЕЦТВА
ЛІДІЯ ГУЖВА. УЧАСНИЦЯ ПРОЄКТУ "МІТЄЦ. РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ПРОСТІР"
ЛІДІЯ ГУЖВА. УЧАСНИЦЯ ПРОЄКТУ "МІТЄЦ. РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ПРОСТІР"
ЛЮДИ ВІЙНИ - ІНШІ
ЛЮДИ ВІЙНИ - ІНШІ
ЛЮДИ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ МИСТЕЦТВОМ ЗДАТНІ ВІДКРИВАТИСЯ
ЛЮДИ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ МИСТЕЦТВОМ ЗДАТНІ ВІДКРИВАТИСЯ
ЛЮДИ, ЯКІ ТАМ НЕ БУЛИ, НЕ МОЖУТЬ НАС ЗРОЗУМІТИ
ЛЮДИ, ЯКІ ТАМ НЕ БУЛИ, НЕ МОЖУТЬ НАС ЗРОЗУМІТИ
МАЙСТЕР-КЛАС З ФОТОГРАФІЇ. ПІДСУМКИ
МАЙСТЕР-КЛАС ОЛЕКСІЯ АПОЛЛОНОВА (ЗАВЕРШАЛЬНИЙ)
МАЙСТЕР-КЛАС ОЛЕКСІЯ АПОЛЛОНОВА. ЧАСТИНА ДРУГА
МАЙСТЕР-КЛАС ОЛЕКСІЯ АПОЛЛОНОВА. ЧАСТИНА ТРЕТЯ
МАРИНА ТЕЛЕПНЬОВА
МИ ПОВИННІ РОЗВИВАТИСЯ І ВІДТВОРЮВАТИ ПРЕКРАСНЕ
МИ ПОВИННІ РОЗВИВАТИСЯ І ВІДТВОРЮВАТИ ПРЕКРАСНЕ
НЕБО. ПРОЄКТ ОЛЕНИ БОЙКО
НЕБО. ПРОЄКТ ОЛЕНИ БОЙКО
ОБЛИЧЧЯ СЕРГІЯ ЗАХАРОВА
ОБРАЗИ СЕРГІЯ ЗАХАРОВА
ПІДСУМКИ МАЙСТЕР-КЛАСУ КАТЕРИНИ СВІРГУНЕНКО
ОЛЕНА БОЙКО
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЮЛІЇ МАЙБОРОДИ НА МАЙСТЕР-КЛАСІ ВАЛЕРІЯ МІЛОСЕРДОВА
ПРО ВОЄННУ ФОТОГРАФІЮ
ПРО ВПЛИВ ДИТИНСТВА НА СПРИЙНЯТТЯ ТРАВМАТИЧНОГО ДОСВІДУ
ПРО КУЛЬТУРУ ТА ПСИХОТЕРАПІЮ
ПРО ЛЮДИНУ ТА ВПЛИВ МИСТЕЦТВА НА ЇЇ ЖИТТЯ
ПРО МИСТЕЦТВО ТА ПСИХОТЕРАПІЮ
ПРО ПОСТТРАВМАТИЧНИЙ СТРЕСОВИЙ РОЗЛАД
ПРО ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНУ ДОПОМОГУ НА ВІЙНІ
ПРО ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНУ ДОПОМОГУ НА ВІЙНІ
ПРО СИТУАЦІЮ В УКРАЇНСЬКІЙ ПСИХОТЕРАПІЇ
ПРО СПОВІДЬ ТА ПСИХОТЕРАПІЮ
ПРО ТИХ, ХТО ЙДЕ НА ВІЙНУ
ПРОЄКТ ДЛЯ МЕНЕ - ЦЕ ГРА
ПРОЄКТ ДЛЯ МЕНЕ - ЦЕ ГРА
ПРОСТІ ПИТАННЯ ДМИТРУ КОЛОМОЙЦЕВУ
ПРОСТІ ПИТАННЯ ДМИТРУ КОЛОМОЙЦЕВУ
ПСИХІАТРІЯ ТА ПРОЄКТ "МІТЕЦ. РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ПРОСТІР"
ПСИХОТЕРАПІЯ – ЦЕ РОЗРЯДКА, ВІДПОЧИНОК
ПСИХОТЕРАПІЯ – ЦЕ РОЗРЯДКА, ВІДПОЧИНОК
ТАМАРА ДОВГИЧ
У КОЖНОГО З НАС СВІЙ ДОСВІД ЦІЄЇ ВІЙНИ
У КОЖНОГО З НАС СВІЙ ДОСВІД ЦІЄЇ ВІЙНИ
У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ
У КОЖНОГО СВОЯ ЗВИЧКА ПЕРЕЖИВАТИ ВАЖКІ ПОДІЇ
ЩОДЕННИК ДМИТРА КОЛОМОЙЦЕВА
ЩОДЕННИКИ ПРОЄКТУ. МІСЯЦЬ ПЕРШИЙ
ЮЛІЯ МАЙБОРОДА