EN

НЕСВІДОМЕ МИСТЕЦТВО

Розмова з дослідницею з культурології та медіаторкою Олесею Геращенко (МаріупольКиїв) щодо видання, присвяченого художнім рефлексіям періоду Революції Гідності.

Олесю, ваша книга – певна антологія художніх висловів мистецької спільноти, починаючи з 2014 року. Що було найважливішим акцентом у відборі художників та кураторів?

Якщо точніше, починаючи з кінця листопада 2013 року, мені було цікаво зібрати мистецькі свідчення від початку Майдану. Певні арт-критики у своїх відповідях навіть зазирнули глибше, розглянули художні передумови Майдану. Останнє інтерв’ю для книги я взяла наприкінці минулого літа. Тобто період, про який йдеться у книзі — від Майдану, анексії Криму та війни на Донбасі до повномасштабного російського вторгнення.

 

Гамлет Зіньківський. Стріт-арт без назви, 2019

Книга є збіркою понад п’ятдесяти інтерв’ю представників українського мистецького середовища. Я запрошувала до участі у проекті, виходячи з декількох критеріїв. Я їх перелічу по черзі, але не за пріоритетністю. Всі наведені виміри були для мене важливі.

 

Гамлет Зіньківський. В очікуванні війни, 2014

 

Отже, до книги увійшли інтерв’ю, як метрів українського образотворчого мистецтва, так і молодих соціально ангажованих митців/-кинь. У полеміці представників різних періодів сучасного українського мистецтва можна відслідкувати певну спадкову лінію, бодай пунктирну. До речі, виявилось, що ті художники/-ці, які в інтерв’ю стверджували, що не звертаються до теми війни, у своїх роботах несвідомо демонстрували громадську свідомість. Це мені здалося настільки визначним, що дало назву всій книзі.

 

Олександр Ройтбурд. Останній день Помпеї

 

Принципово важливим для мене був регіональний аспект: У книзі представлені рефлексії та творчі доробки художників та художниць з Києва та Харкова, з Чернівців та Дніпра, зі Львову та Одеси, з тимчасово окупованих Криму, Донецьку та Луганську.

 

Роман Мінін. Знайди Чужих, 2019

Також я хотіла надати голос жінкам-художницям. Я не досягла у рамках цієї книги паритетності представлення, проте щиро намагалась.

Жанна Кадирова. Із серії «Оригамі», скульптура оленя, 2019

Євгенія Бєлорусець. З циклу «Перемоги переможених», 2014–2018

Ірина Каленик. Із серії «Інтервенція», № 29, 2017

 

Проаналізувавши доволі багато матеріалу, як упорядниця книги, ви склали своє бачення щодо відгуку українського мистецтва на суспільно-політичні події тих часів. Як би ви могли його охарактеризувати?

Можу сказати, що український читач(-ка) має змогу розділити відповідний досвід проживання цього періоду, адже полеміка, що ведеться художниками (-цями) на сторінках книги, почасти уособлює суспільну українську полеміку. І при цьому ця дискусія відбувається не лише вербально, а й безпосередньою універсальною мовою художніх образів.

 

Влада Ралко. Туга за батьківщиною, 2015

 

Адже для цієї книги автор(-к-)и надали свої роботи, які ілюструють висловлені думки. Узагальнюючи свій досвід роботи з текстами інтерв’ю, можу сказати, що вони демонструють щирість і гуманізм, з якими обговорюються найболючіші, найчутливіші питання. Мені видається це надзвичайно важливим.

 

Павла Нікітіна. 5 хвилин (3D-репортаж), 2019

 

У фокусі сучасного українського мистецтва — людина, у всій своїй міцності та вразливості. І страшні події теперішнього часу виразно демонструють, що мистецьке середовище «зчитало» наріжну рису нашого суспільства – людяність.

 

Павло Маков. Укриття, пейзаж 2017, № 11, 2017

 

Чи відрізняється художній досвід української арт-спільноти до лютого 2022 року і після повномасштабного вторгнення росії в Україну?

Художники(-ці) у різний спосіб реагують на події сьогодення. Їх робота зараз не є обов’язково художньою: хтось боронить нас, знаходячись безпосередньо на передовій, хтось готує виставку за кордоном, промотуючи Україну, допомагаючи тримати тему війни в нашій країні на світовому порядку денному.

 

Давид Чичкан. Сталося, що сталося. А не що хотілося, 2016

Нікіта Кадан. Скалічений міф, 2021. Галерея “The Naked Room”. (Фото: Євген Нікіфоров)

Микола Рідний. Озброєні та небезпечні. Стоп-кадри з відео, 2018

 

Результати саме художньої діяльності, які ми бачимо зараз, на мою думку, також здебільшого «прикладні», якщо так коректно сказати — тобто мають певну ціль, окрім чистого самовираження. Митці(-кині), які не «заклякли» творчо у зв’язку із жахіттями війни (хоча це абсолютно природня реакція), намагаються використовувати візуальний інструментарій, щоб наближувати нашу перемогу: візуально документують події, створюють мотивуючі роботи для соцмереж, стають частиною руху опору на тимчасово окупованих територіях, розміщуючи у місцевому просторі свої плакати та графіті, даючи людям знак, що вони не самі.

 

Марія Куліковська. Розстріляні мильні скульптури, перформанс для фільму «Забуті», 2019

 

І при цьому травму цієї війни ми будемо осягати не одне десятиліття. Справжній шедевр потребує відстані. Тому цікавим і справедливим, думаю, буде повернутися до питання порівняння художнього досвіду за певний час після нашої перемоги.

 

МІТЄЦ. Проєкт “Тривання”, Київ, 2022.

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.