EN

Стало відомо ім’я переможця професійної премії Artist Prize

Текст організаторів:

Стало відомо ім’я переможця професійної премії Artist Prize від  Montblanc та The Naked Room

Artist Prize — премія для художників від художників. Важлива подія з унікальною та прозорою механікою обрання фіналістів та переможця. Премію засновано брендом Montblanc, відомого підтримкою культурних проєктів у світі, в партнерстві галереєю The Naked Room. Кураторки Марія Ланько та Лізавета Герман відібрали членів журі, які запропонували по одному номінанту на премію. До журі увійшли Павло Маков, Олександр Чекменьов, Алевтина Кахідзе, Саша Курмаз, Катя Лібкінд, Петро Ряска, Олена Субач, Ярема Малащук та Роман Хімей, Ніколай Карабінович, Аліна Клейтман та Анатолій Бєлов.

Не існувало жодних формальних вимог до процедури висування, вікових рамок чи творчих практик авторів. Жюрі оцінювали не конкретні роботи, але художню практику в цілому та пропонували власні критерії номінування Віталія Кохана, Дани Косміної, Антона Саєнка, Євгена Голубєнцева, Анастасії Руднєвої, Петра Гуменюка, Антона Белінського, Ярослава Футимського, Оксани Казьміної, Геннадія Крупка та Анатоля Степаненка. Усі вони керуються різними ідеями та підходами у своїй роботі, й у цьому полягав ще один експеримент конкурсу: оприявнити й поговорити про дуже різні за формою та змістом типи мистецтва. Аби розвивати цю дискусію, запрошені арт-критики та дослідники написали спеціально для конкурсу глибинні тексти про кожного номінанта, доступні на сайті премії.

Художники, що номінували художників, мали самі вирішити, хто отримає премію з призовим фондом у 100 тисяч гривень та можливістю організувати власну виставку в галереї The Naked Room у березні 2022 р. під кураторством Марії Ланько, Лізавети Герман і художника, який запропонував кандидатуру переможця.

24 листопада цього року в галереї відбулася дискусія жюрі, яку модерували Ланько та Герман. Спершу кожен аргументував свій вибір номінанта. Уже на цьому етапі були деякі виклики. Футимський, висунений Карабіновичем, висловив симпатію до ідеї премії. Але, зважаючи на свої професійні принципи, відмовився брати участь в будь-якої міри інституційному конкурсі. У зворотному, але на диво подібному становищі опинився Крупко: тут уже висуванець Чекменьов відмовився брати участь в обговоренні, але висловив свою позицію у відео. Саме обговорення засвідчило дуже різні, часто протилежні критерії вибору художників, як-от: різка реакція на актуальну соціальну проблематику (Бєлінський, Гуменюк) і позачасовість, ґумбрехтова присутність, крихкість, принципова аполітичність проєктів (Кохан), невидимість, відсутність інституційної підтримки (Степаненко, Казьміна, Саєнко, Косміна, Руднєва) і необхідність потенційного позитивного впливу на творчу практику (Голубєнцев, Косміна).

 Після першого етапу обговорення жюрі перейшли до усного голосування. Правила голосування також встановлювали художники. Перш за все, домовилися, що ніхто не віддаватиме голос за свого висуванця. “Я свій вибір зробив. І не треба робити з мене мистецтвознавця: нема й не може бути ніякої об’єктивності. Вибір художника завжди суб’єктивний”, — сказав Маков. Однак відсутність чітких, наперед визначених правил призвела до неможливості обрати переможця, адже дехто голосував одразу за трьох номінантів, дехто — за одного. Розпочалося обговорення довкола того, що саме має стати визначальним критерієм вибору художника, котрий отримає премію.

Більшість обговорень точилися довкола необхідності медійно та еспозиційно підтримати когось із номінантів. Петро Ряска зауважив, що значною мірою питання публічності вирішене самим фактом номінування. Після обговорення, присутні склали “короткий список”, до якого увійшли Голубєнцев, Степаненко і Косміна. Клейтман запропонувала підтримати Косміну, яка не є художницею в “офіційному” значенні цього слова (адже відома насамперед як архітекторка): потенційна виставка в галереї створила б умови для розкриття саме цього потенціалу Дани.

Члени журі могли також на свій розсуд розділити премію, тому виникла ідея вручити фінансову частину одному з номінантів, а іншому (або навіть двом) — дати можливість створити виставку в галереї. Однак не всі пристали на цю ідею. Так само не підтримали й встановлення будь-якого з дискримінаційних критеріїв щодо номінантів (наявність чи відсутність власної виставки раніше, матеріальна забезпеченість, позиція на артринку, вік).

Зрештою, за неможливості ухвалити рішення шляхом знаходження консенсусу, Алевтина Кахідзе запропонувала просто підрахувати голоси так, аби кожен віддавав лише один голос за не-власного номінанта Результати цього фінального голосування будуть опубліковані зовсім скоро — на церемонії нагородження, яка відбудеться вже грудні 2021. Слідкуйте за новинами на сайті https://www.artistsprize.com/

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.