Меню

РЕТЕЛЬНІШЕ ВІДБИРАТИ АВТОРІВ

 

cvetnoy_period__1980-1990-e._14

Борис Савельєв (Чернівці) і Наталя Богомаз (Чернівці) про виставку «Групи Чотирьох» (Чернівці) на Photo Kyiv (Київ), ярмарку і молодих авторів. Текст Иллі Романенка (Київ)Журнал «5.6».

Група Чотирьох — феномен української фотографії. Борис Савельєв, В’ячеслав Тарновецький, Борис Лопатюк та Олександр Слюсарев об’єдналися в 1970-х в Чернівцях. Вони були близькі по духу і однаково дивилися на фотографію. Група Чотирьох творила разом, але ніколи не виставлялася в Україні.

Сьогодні з Групи залишився тільки Борис Савельєв. Його роботи зберігаються в музеях Сан-Франциско, Німеччини та США. Він доcі знімає, співпрацює з галереями Лондона і Мюнхена. Проект Чернівецької Четвірки на ярмарку Photo Kyiv Борис Александровичсы представляв особисто з мистецтвознавцем і галеристом Наталією Богомаз.

«У 70-і роки ми знімали в стіл, розкладали фотографії по папках. Потім збиралися на квартирах за склянкою вина і показували один одному. У той час визнавали тільки пропагандистів СРСР і фоторепортерів, які висвітлювали радянське життя. Але тоді ми не думали про визнання, а творили заради мистецтва» — згадує Борис Савельєв.

«Група Чотирьох винайшла поняття прямої і метафізичної фотографії. Вони передавали стан об’єктів через світло, тінь і колір. Перша виставка Групи Чотирьох пройшла в Прибалтиці і називалася Keturi. Після цього автори пішли різними шляхами, але ніколи не забували один одного», — згадує Наталя Богомаз, мистецтвознавець, галерист.

cvetnoy_period__1980-1990-e._8

Розкажіть, як створювався проект Групи Чотирьох, представлений на Photo Kyiv.

Наталя Богомаз.  Ми зустрілися з Борисом Савельєвим в Чернівцях в 2015-му році. Савельєв ніколи не виставлявся в Україні, і ми захотіли зробити його персональну виставку в галереї на Штейнберга. Тоді ж згадали про Групу Чотирьох, вирішили, що їх не можна розділяти як особистостей. Почали працювати з архівами, піднімати роботи Слюсарева, Тарнівецького і Лопатюка. У кожному кварталі ми робили виставку одного автора. А через півтора року зібрали повний проект Групи Чотирьох, який представили на Photo Kyiv.

Тобто, експозиція на Photo Kyiv — унікальна?

Н.Б. Безумовно. Це фінал проекту, який робився півтора року. До нього увійшли вінтажні роботи, які ніколи раніше не виставлялися разом в такому обсязі. До цього проекту два місяці тому ми створили фотоальбом Keturi — Четверо.

Що ви можете сказати про Photo Kyiv в цілому?

Н.Б. Цей ярмарок — прорив для нашої країни, і її потрібно продовжувати. Подібного масштабу в Україні ще не було, ми ніколи не бачили такої кількості робіт в одному просторі. Фотографію визнають окремим видом мистецтва, і Photo Kyiv тому приклад. Ми вдячні кураторам за організацію і раді, що вдалося представити тут проект Групи Чотирьох.

Ви дивилися виставку? Хто з авторів вам запам’ятався?

Борис Савельєв. Мені сподобалися молоді стріт-фотографи з групи 380. Вони активно працюють і набирають ваги. Я думаю, в майбутньому у них складеться серйозний тандем.

Над чим варто попрацювати організаторам Photo Kyiv?

Н.Б. Зараз це хороший рівень. Багато всього. Але потрібно ретельніше відбирати авторів, проводити селекційну роботу, а особливо в історії української фотографії.

Б.С. Так, потрібно копати. Тут зовсім не представлена ​​дніпропетровська школа, немає запорізької школи. І харківська представлена ​​не в повному обсязі. Потрібно вивчати архіви і працювати ширше. Заглиблюватися в недавню історію української фотографії з 80-х.

Ось приходила дівчинка з одеської галереї, яка виставлена ​​тут. Я питаю: а Діма Зубрицький є у вас? Вона відповідає: а хто це? А Діма заснував одеську фотографію, «спілку Фотомітців». Був головою Одеського фотоклубу. А вони не знають…

Н.Б. Ми на своєму прикладі побачили, який інтерес до колекційної фотографії серед молоді. За цими знімками вчаться. І тому потрібно працювати з архівами, відкривати авторів.

Від багатьох представників галерей я чую, що роботи майже не купують. З чим це пов’язано?

Б.С. Ринку немає, колекціонерів, музеїв. Потрібно створювати серйозні інституції. Це пов’язано з законодавством. Немає культури покупки фотографії, люди не розуміють цінності. Потрібно виховувати смак, зокрема такі арт-ярмарки допомагають в цьому.

23549738_1714268228607756_1835105724_n

МІТЄЦ надає авторам текстів та героям сюжетів майданчик для свободного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти їхні погляди.                 Бачите помилку, пишіть сюди
Матеріали за темою
ПРОДВИГАЛ СЕБЯ САМ