EN

ПРО КОНКУРСНІ РОБОТИ ПРЕМІЇ ДЛЯ МОЛОДИХ ХУДОЖНИКІВ-СКЛЯРІВ

3 вересня о 17:00 в актовій залі Львівського історичного музею відбудеться оголошення переможців та вручення нагород учасникам конкурсу на Премію професора Андрія Бокотея для молодих художників-склярів 2021 року, який відбувається за підтримки Українського культурного фонду. Текст Михайла Бокотея (Львів) про конкурс та його учасників.

Понад три десятиліття сучасне українське художнє скло впевнено розвивається в контексті міжнародного студійного руху – експресивного феномена світової культури, який позиціонував цей дивовижний медіум творчого переказу в ареалі образотворчих мистецтв. У 2018 році до інституційних інструментів промоції вітчизняного художнього скла – міжнародних симпозіумів гутного скла у Львові (організовуються кожних три роки, починаючи з 1989 року), Музею скла у Львові, міжнародної резиденції European Glass Education (щорічний захід на базі єдиної в Україні кафедри художнього скла ЛНАМ) – долучився захід, скерований на підтримку молодого українського склярства – Премія професора Андрія Бокотея для молодих художників склярів.

Ініціатором проекту став китайський бізнесмен і фундатор багатьох культурно-мистецьких починань, зокрема мистецького часопису «7UA», Ю Яомінь, який також фінансував захід до початку пандемії. Водночас для команди організаторів конкурсу найважливіше зберегти його сталість і масштабованість, продовжити і розвивати розпочате. Цьогорічну премію хоча і довелося перенести, бо традиційно журі оголошує переможців у день народження корифея українського склярства професора Андрія Бокотея у березні місяці, формат її проведення набув іншого, яскравішого контексту, завдяки підтримці Українського культурного фонду.

Сьогодні у Музеї скла у Львові експоновані творчі роботи двадцяти учасників конкурсу на Премію Андрія Бокотея. Як і щороку, представлені на виставці роботи виконані в різноманітних техніках обробки художнього скла, що насамперед свідчить про високий рівень підготовки учасників. Зазвичай у львівській школі домінує гутна техніка – найпрестижніша й найкоштовніша у світі, а водночас традиційна для українського художнього склярства. Проте, в силу карантинних обмежень, учасники конкурсу не мали змоги як щороку достатньо часу приділити виконанню авторських творів у складних умовах гутної печі. Тож на виставці експоновані скляні твори, виконані способом холодної обробки, термічного формування, комбінування технік і матеріалів.

 

Руслан Лучко. “Експлуататори та експлуатовані”

 

Гутні роботи представив Руслан Лучко, призер Премії 2018 та 2019 рр. Аморфні продуті форми композиції «Експлуататори та експлуатовані», довершені білими акцентами, не вперше використовує автор для творчої експресії. Варто додати, що формотворчі пошуки молодий художник реалізує на гутній печі власноруч, а це дає змогу максимально матеріалізувати відчуття об’єму в матеріалі.

Випускниця кафедри 2021 р. Соломія Ортинська презентувала роботу «Кипіння», також виконану в класичній техніці гутного видування. Найважливіша та найцінніша риса матеріалу – його прозорість, яка може зрівнятися лише з чистою водою. Об’єкти, які за формою нав’язують до банального чайника, викликають у глядача відчуття саме тої чистоти, якою наділений унікальний матеріал – художнє скло.

 

Соломія Ортинська. “Кипіння 2”

 

Педагог кафедри художнього скла Роксолана Курилишин у композиції з недвозначною назвою «Легені 2021» нав’язує до актуальної  теми сьогодення. Асоціативна форма, закладена авторкою, не залишить байдужим жодного реципієнта та змусить мимоволі відчути біль втраченого в останні півтора року. Ще одна робота в тематиці пандемії «Рефлексія 2020» призера минулорічної премії, скульптора Василя Гриневича, зосереджує увагу всіх глядачів, котрі мимохіть не можуть стриматися від «тактильного» впливу на композицію. Своєрідний інтерактив викликаний тим, що в ядро об’єкта – силіконового людського черепа – встромлені скляні шприци, які важко обійти не торкнувшись. Хоча надмірно допитливі відвідувачі музею несвідомо міняють форму твору, витягуючи чи встромляючи поршень шприца та відповідно іритуючи цим персонал музею, об’єкт не перестає асоціюватися з усталеним баченням коронавіруса.

 

Наталя Коморовська. “Моє бажання”

 

Незважаючи на розвинені міжнародні стосунки та потенціал, засновники Премії ще з 2018 р. прийняли рішення скерувати конкурс виключно на підтримку української молоді. Вперше цьогоріч до конкурсу була допущена робота іноземної учасниці – Наталії Коморовської з Вроцлава (Польща) під назвою «Моє бажання». Твір виконаний в умовах промислового виробництва, а техніка виконання (або ж її відсутність) абсолютно адекватна до останніх тенденцій в художньому склі: мисткиня виливала гаряче скло на глибу льоду. Утворений у цей спосіб об’єкт формувався природнім чином, без втручання майстра: лід топився – скло застигало. Безперечно, робота викликатиме подив, дискусії, несхвалення, брак сприйняття, але чи не саме це прагнула викликати авторка? Чи не в цьому лежить суть актуальних мистецьких практик, до яких щораз більше тяжіє сьогоденне художнє склярство? Ось де «Моє бажання», лише бажання!

 

Дарія Петровська. “Місячна гора перед хмарами”

 

Варто відзначити роботи наймолодших учасників конкурсу – студентів 3 курсу бакалаврського рівня Дарії Петровської «Місячна гора за хмарами» та Георгія Бушміна «Love/Death». Насамперед приємно дивує довершеність робіт: якісна холодна обробка, підбір супровідних матеріалів, чистота виконання. Це ті критерії, за якими можна оцінювати культуру підготовки фахівців і їх готовність працювати на високому міжнародному рівні. Над досягненням таких цілей ми працюємо на кафедрі художнього скла упродовж останніх кількох років. Далеко не останню роль у цьому відіграло забезпечення студентів сучасним обладнанням та якісними і дорогими матеріалами, завдяки реалізації вже декількох проектів за підтримки УКФ.

 

Роксолана Курилишин. “Легені 2021”

 

Уже третього вересня висококваліфіковане журі на чолі з Президентом Національної академії мистецтв України професором Андрієм Чебикіним обере трьох переможців, які в нагороду матимуть можливість реалізувати свої творчі ідеї на гутній печі та інших майстернях кафедри художнього скла ЛНАМ. Увесь цей процес буде зафіксовано на камеру, а професійні відео та фото стануть якісним матеріалом для промоції творчості призерів Премії Андрія Бокотея 2021 р. Конкурсна виставка триватиме в залах Музею скла у Львові до кінця жовтня, тож запрошуємо гостей і мешканців Львова обирати своїх фаворитів. Результати реалізації цьогорічного проєкту будуть представлені на виставці у Галереї Львівської національної академії мистецтв, де відеоматеріали з процесу виконання авторських творів призерів Премії доповнюватимуть роботи переможців попередніх років.

 

Василь Гриневич. “Рефлексія 2020”

 

Конкурс на премію професора Андрія Бокотея ‒ платформа для творчих дебютів, яка створює конкурентне середовище, дає можливість практичних реалізації, сприяє промоціїї якісного культурного продукту молодої генерації українських художників скла в Україні та світі. Підтримка молодого покоління та забезпечення належних умов для творчої реалізації та розвитку ‒ одне з пріоритетних завдань, яке потребуватиме значних зусиль і капіталовкладень. Власне це і стало провідною ціллю заснування премії на роки.

Керівник проекту, завідувач кафедри художнього скла ЛНАМ, член-кореспондент НАМУ, кандидат мистецтвознавства

Михайло Бокотей

Фото на початку статті – робота Віри Сололик “Лего”.

Фото: Myshko Sail

 

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.