EN

Перформанс Богдана Мороза, що став світовим мемом

Юрій Поліщук (Київ) про колаборацію ViralHog (художник Богдан Мороз та куратор Юрій Поліщук), роботу якої можна побачити в рамках виставки (Ре)контексти. Фрагменти (з 4 березня по 12 квітня в «Малій Галереї Мистецького Арсеналу»).

Богдан Мороз розпочав свою мистецьку практику у 2015 році як інтермедіа художник, вибираючи завжди найбільш доречне медіа для кожного окремого висловлювання — за ці роки відбувався його поступовий перехід від складних рефлексій, пропрацювань особистих травм до мистецтва соціально-ангажованого, простішого та грайливого.

Відгукнувшись на заклик куратора Стаса Холодних до участі у «Фестивалі фейкового перформансу», Богдан Мороз, який в той час працював перформером на Венеційській бієнале в українському павільйоні, записав на відео імпровізований перформанс, що був реакцією на дії людей під час повені у Венеції. Богдан повторював рухи працівників кафе, магазинів, різноманітних крамниць, однак, не рятуючи своє місце роботи, а  переливаючи із пустого в порожнє (товкти воду в ступі), рефлексуючи на тему непотрібної праці.

Відео стало вірусним — його переглянули близько 40 млн людей в соцмережах, що є для українського мистецтва досить прецедентним. Розпочалось все з Instagram, що давно став платформою для мистецтва. Довгоочікуваний зворотній зв’язок та реакції Богдан теж отримав — сотні тисяч коментарів, де понад третини глядачів вважали це реальними діями Богдана, а не фікцією, перформансом. Це також показує дієвість виходу мистецтва за межі галерейного простору в простори реальних та віртуальних міст, де він може  захопити ширший діапазон глядачів, щобільше — зробити їх суб’єктами твору.

 

 

Підіймається тут також і тема праці митців. Як і передісторія твору —  робота митця перформером на бієнале 6 днів на тиждень, так і власне й цей перформанс для відео став для Богдана першим твором, який він продав. Після того, як відео стало популярним, він підписав контракт з американською компанією ViralHog, яка отримала повні права на відео та 50% з продаж (зараз на рахунку Богдана 580 дол., але сума росте). Тому й назва роботи — «ViralHog».

«Це я розмовляю зі своїм босом», «Так, я розв’язую свої проблеми» — найпопулярніші коментарі до перформансу  Богдана Мороза, що став мемом. У світовому мистецтві це не є новим, коли роботи митців стають мемами. Марина Абрамович, Дем’єн Герст, чиї роботи вже були іконічними, а далі ставали мемами, у випадку Богдана навпаки — спочатку мем, а далі вже цінність як мистецького твору.

 

Юрій Поліщук

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.