EN RU

Перформанс Богдана Мороза, що став світовим мемом

Перформанс Богдана Мороза, що став світовим мемом

Юрій Поліщук (Київ) про колаборацію ViralHog (художник Богдан Мороз та куратор Юрій Поліщук), роботу якої можна побачити в рамках виставки (Ре)контексти. Фрагменти (з 4 березня по 12 квітня в «Малій Галереї Мистецького Арсеналу»).

Богдан Мороз розпочав свою мистецьку практику у 2015 році як інтермедіа художник, вибираючи завжди найбільш доречне медіа для кожного окремого висловлювання — за ці роки відбувався його поступовий перехід від складних рефлексій, пропрацювань особистих травм до мистецтва соціально-ангажованого, простішого та грайливого.

Відгукнувшись на заклик куратора Стаса Холодних до участі у «Фестивалі фейкового перформансу», Богдан Мороз, який в той час працював перформером на Венеційській бієнале в українському павільйоні, записав на відео імпровізований перформанс, що був реакцією на дії людей під час повені у Венеції. Богдан повторював рухи працівників кафе, магазинів, різноманітних крамниць, однак, не рятуючи своє місце роботи, а  переливаючи із пустого в порожнє (товкти воду в ступі), рефлексуючи на тему непотрібної праці.

Відео стало вірусним — його переглянули близько 40 млн людей в соцмережах, що є для українського мистецтва досить прецедентним. Розпочалось все з Instagram, що давно став платформою для мистецтва. Довгоочікуваний зворотній зв’язок та реакції Богдан теж отримав — сотні тисяч коментарів, де понад третини глядачів вважали це реальними діями Богдана, а не фікцією, перформансом. Це також показує дієвість виходу мистецтва за межі галерейного простору в простори реальних та віртуальних міст, де він може  захопити ширший діапазон глядачів, щобільше — зробити їх суб’єктами твору.

 

Перформанс Богдана Мороза, що став світовим мемом

 

Підіймається тут також і тема праці митців. Як і передісторія твору —  робота митця перформером на бієнале 6 днів на тиждень, так і власне й цей перформанс для відео став для Богдана першим твором, який він продав. Після того, як відео стало популярним, він підписав контракт з американською компанією ViralHog, яка отримала повні права на відео та 50% з продаж (зараз на рахунку Богдана 580 дол., але сума росте). Тому й назва роботи — «ViralHog».

«Це я розмовляю зі своїм босом», «Так, я розв’язую свої проблеми» — найпопулярніші коментарі до перформансу  Богдана Мороза, що став мемом. У світовому мистецтві це не є новим, коли роботи митців стають мемами. Марина Абрамович, Дем’єн Герст, чиї роботи вже були іконічними, а далі ставали мемами, у випадку Богдана навпаки — спочатку мем, а далі вже цінність як мистецького твору.

 

Юрій Поліщук

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.