Меню

Перформанс Богдана Мороза, що став світовим мемом

Юрій Поліщук (Київ) про колаборацію ViralHog (художник Богдан Мороз та куратор Юрій Поліщук), роботу якої можна побачити в рамках виставки (Ре)контексти. Фрагменти (з 4 березня по 12 квітня в «Малій Галереї Мистецького Арсеналу«).

Богдан Мороз розпочав свою мистецьку практику в 2015 році як інтермедіа художник, вибираючи завжди найбільш доречне медіа для кожного окремого висловлювання за ці роки відбувався його поступовий перехід від складних рефлексій, пропрацювань особистих травм до мистецтва соціально-ангажованого, простішого та грайливого. 

Відгукнувшись на заклик куратора Стаса Холодних до участі у “Фестивалі фейкового перформансу“, Богдан Мороз, який в той час працював перформером на Венеційській бієнале в українському павільйоні, записав на відео імпровізований перформанс, що був реакцією на дії людей під час повені у Венеції. Богдан повторював рухи працівників кафе, магазинів, різноманітних лавок, однак, не рятуючи своє місце роботи, а  переливаючи із пустого в порожнє (товкти воду в ступі), рефлексуючи на тему непотрібної праці.

Відео стало вірусним його переглянули близько 40 млн. людей в соцмережах, що є для українського мистецтва досить прецедентним. Розпочалось все з Instagram, що давно став платформою для мистецтва. Довгоочікуваний фідбек та реакції Богдан теж отримав сотні тисяч коментарів, де понад третини глядачів вважали це реальними діями Богдана, а не фікцією, перформансом. Це також показує дієвість виходу мистецтва за межі галерейного простору в простори реальних та віртуальних міст, де він може стати більш партисипативним і, як наслідок, захопити ширший діапазон глядачів, більше того зробити їх суб’єктами твору.

Підіймається тут також і тема праці митців. Як і передісторія твору   робота митця перформером на бієнале 6 днів на тиждень, так і власне й цей перформанс для відео став для Богдана першим твором, який він продав. Після того як відео стало популярним, він підписав контракт з американською компанією ViralHog, яка отримала повні права на відео та 50% з продаж (зараз на рахунку Богдана 580 дол., але сума росте). Тому й назва роботи “ViralHog“.

“Це я розмовляю зі своїм босом“, “Так, я вирішую свої проблеми“ найпопулярніші коментарі до перформансу  Богдана Мороза, що став мемом. У світовому мистецтві це не є новим, коли роботи митців стають мемами. Марина Абрамович, Дем’єн Герст, чиї роботи вже були іконічними, а далі ставали мемами, у випадку Богдана навпаки спочатку мем, а далі вже цінність як мистецького твору.

Юрій Поліщук

бачите помилку, пишіть сюди