EN RU

ВІДЧУТТЯ СВІТУ ПЕРВИННЕ, ІНСТРУМЕНТАРІЙ ВТОРИННИЙ

4

Ілля Романенко (Київ) про американського фотографа Алека Сота. 

Алек Сот — фотограф агенції Magnum та майстер сміхової йоги. Знімав для New York Magazine, Fortune і Newsweek. Отримав міжнародну популярність після видання книги в стилі road—trip photography Sleeping by the Mississippi в 2004—му році. Знімки Сота в українських освітніх закладах розбирають як приклад американської творчої фотографії. Наприклад, в «Школі Віктора Марущенка».

1

На фестиваль Odesa Photo Days Алека запросили провести лекцію «Простір між нами».

Його приїзд до Одеси став найгучнішою подією для всіх, хто цікавиться фотографією. Знайомі говорили мені: «Звичайно ж їду, там же Алек Сот!» Реєстрація на івент в фейсбуці закрилася за добу. Людей біля входу в одеський ляльковий театр зібралося як на рок-концерт: від тих, хто тільки вчора купив першу «мильницю» і котушку Кодак або Canon з «кітовим» об’єктивом 18—55mm до фотографа президента.

Самого Алека ще за добу до лекції обступили з усіх боків і багато говорили — показували. Друг сказав мені: «Що ти стоїш, там Алек Сот про фотографію розповідає!», ніби пропонуючи приєднатися до кільця фотографів, в яке взяли американця. Алек зі своєю інтровертною натурою виглядав стомленим і трохи розгубленим уваги, яка звалилася на нього. За спинами я чув тільки: «Оh, I understand, yeah».

Якщо судити з «Простору між нами», то погляд Алека Сота на фотографію чуттєвий, а не прагматичний. Ідеї ​​для фотографічних історій виникають з внутрішніх переживань, а не продуманої механіки дій. Сот ні слова не говорить про відсилання до Роберта Франка та Еглстона, не робить розбір технічних прийомів та методів зйомки, не розповідає про побудову висловлювання. Він веде розмову з позиції абстрактного і метафізичного.

 «Між усім є простір. Наприклад, між тілом і одягом є простір, між камерою і людиною перед нею. І я намагаюся зняти цей простір. Я знімаю не об’єктом, а простір між ними».

 Інструменти для Сота другорядні. Головне — рефлексія на світ і внутрішня споглядальна філософія.

 Алек показує роботу з серії про Міссісіпі — фотографію чоловіка в комбінезоні, який тримає дві моделі літаків. Автор збільшує зображення і ми бачимо черевик на лівій нозі цього чоловіка, помічаємо, що різкість в нижній частині кадру збилася.

«Дивіться, нога цієї людини випадково виявилася не в фокусі. І ця нерізкість робить простір більш явним». 

2

Сот не говорить, як і чому вибрав героя і як працював з ним. Він пояснює візуальну частину зображення, кольору, композиції, а йде вглиб свідомості, туди, звідки походить бажання створювати, туди, де вибудовується ставлення до світу.

 

Фотографічні серії Алека Сота базуються на філософії об’єкта і простору. Предметом для рефлексії стає зміна цієї концепції. У житті автора з’являється каталізатор, якась подія ззовні або внутрішнє потрясіння, і тоді простір між об’єктами замінюється зв’язком або енергією. Висловлювання, задумки автора змінюються зі сприйняттям світу. 

Алек каже: «Якось я йшов узбережжям і раптом зрозумів, що між всім в світі є зв’язок. Після цього я рік не міг фотографувати людей «.

Після artist talk складається враження, що фотоісторії Алека Сота глибоко особисті. Він — інтроверт, зосереджений на своєму внутрішньому світі, — відчуває переживання, рефлектує і тільки після цього починає створювати. 

Про книгу Broken Manual Алек сказав:  

«Мені хотілося втекти від суспільства, сховатися. Я навіть вибирав собі печеру, щоб жити в ній. І тоді я створив Broken Manual — інструкцію для тих, хто теж хоче втекти. Але вона не працює. Якщо ви захочете нею скористатися, у вас нічого не вийде «.

 У серії Broken Manual первинні переживання — прийняття / неприйняття, комфорт / дискомфорт, відчуття себе в соціумі.

3

Двічі Алек відходив від абстрактного буддизму і говорив про зв’язок елементів в фотокнигах.

Broken Manual створена як книга, захована в книзі — її сховала людина, яка хоче втекти і сховатися. У серії Niagara знімки Ніагарського водоспаду, готелів і закоханих пар доповнені любовним листуванням. І ніж далі гортає сторінки читач, тим більше темними і відвертими стають листи. Від «To the love of my life» спочатку до «Laura told me you fucked her» ближче до кінця.

 В обох випадках всі елементи книг, — зображення, текст і дизайн, — підпорядковані єдиній концепції. У Broken Manual — концепції втечі, а в Niagara — любові, світлій і надихаючій, яка поступово набуває темних і трагічних обрисів. Всі деталі перегукуються і посилюють вплив на читача, доповнюють історію, створюють відчуття цілісності, закінченості висловлювання. 

ВІДЧУТТЯ СВІТУ ПЕРВИННЕ, ІНСТРУМЕНТАРІЙ ВТОРИННИЙ

 

Можна довго розбирати технічний і візуальний бік робіт Сота. Говорити про постановочні сцени, що про кінематографічність стилю, про так звану deadpan — невиразність героїв, про візуальний і смисловий контрасти, про абсурд в сюжеті. Все це — почерк і стиль. Але в разі Сота все це вже другорядне у порівнянні з філософією, умінням споглядати і мислити глобально. Ймовірно, це через фотографічний досвід — першу книгу Алек випустив 14 років тому.

 Якщо порівнювати розповідь Сота з більшістю artist talk, які проходять у Києві, то його погляд на фотографічну історію як мінімум оригінальний і красивий. Це проза, а не підручник з фізики. Цікаво читати розповідь під таким кутом — абстрактним, побудованим на переживаннях, на відчутті себе в соціумі і просторі, на страхах і на чомусь «дивному» — на тому, що важко пояснити.

 Ми більш раціональні. Ми створюємо не історію, а проект і часто підходимо до нього як інженери: вибудовуємо історичний базис, беремо правильну камеру з правильним об’єктивом, зачитуємось психологією, щоб розкривати героїв. На публічних виступах ми розповідаємо про це, як на захисті курсової роботи.

На artist talk переважно говорять про технічні деталі, про форму й інструменти, і мовчать про чуттєве, внутрішнє. Сот йде від зворотного: залишає інструментарій, методологію за кадром і каже про відчуття світу — головну точці відліку у створенні його історій.

Можна сказати, що всі ці «простір між, енергія між» — просто нісенітниця собача, притягнута за вуха. Деякі відвідувачі лекції так і вважають. Ми не можемо до кінця зрозуміти Сота, тому що не маємо часу споглядати. Голови забиті. Ми думаємо: що скажуть про фотографії на Заході, якщо взагалі помітять, вистрілить проект чи ні, чи будуть купувати такі роботи, і як би встигнути зіграти на соціальній і політичній ситуації в країні.

Сот справляє враження розумного, але простого хлопця, який просто: «like to take pictures and make books» — як сказано на його сайті.

23549738_1714268228607756_1835105724_n

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.