EN

ПРО ФЕСТИВАЛЬ КОЛАЖУ LESS

Сергій Святченко про перший Міжнародний фестиваль сучасного колажу LESSякий стартує у вересні 2020 року у Виборзі (Данія).

 

Сергію, поговоримо про колажі. Чому колаж став для вас важливою справою вашої художньої практики?

Я почав займатися колажем в кінці 70-х років. Отримав архітектурну освіту в Харкові, в одній з кращих архітектурних шкіл Радянського Союзу (треба сказати, що моїм учителем і науковим керівником дисертації був академік Віктор Леонідович Антонов – неординарна людина, геніальний архітектор і теоретик архітектури, один з учнів Андрія Тарковського). Він навчив мене його теорії відкритих і закритих просторів і їхнього впливу на людину. Я «проєктую» всі свої художні ідеї, використовуючи різні художні форми висловлювання: живопис, колаж, фотографія, фільм, скульптура, інсталяція.

У Києві, на вулиці колишній Червоноармійській був магазин «Зарубіжна книга», там у відділі «Мистецтво» я купував цікаві книги з архітектури, мистецтва, дизайну. І одного разу я знайшов невелику книжку віршів Їржі Коларжа. Це чеський поет, художник і політик, як я дізнався пізніше. Його поезія була проілюстрована його ж колажами. Для мене це відіграло доленосну роль, і з цього моменту я почав робити колажі.

 

Сергій Святченко із серії LESS, 2004

 

Я захопився цією технікою і спробував зробити щось своє, нове. Мій батько, професор архітектури, архітектор і педагог робив колажі будинків, і я звичайно ж, спостерігав за цим процесом. Саме в батькових роботах я побачив колаж як дуже цікаву художню форму. Мій батько використовував колаж, вирізаючи, наприклад, необхідні йому деталі з фотографій моєї мами, моїх фотографій, журнальних текстів, комбінуючи їх в цікаві композиції. Так він створював своєрідні листівки-послання. У присвяченій моїй творчості біографічній дослідницькій книзі «Sergei Sviatchenko. I am collage», написаній мистецтвознавцем Йорн Якобсеном (Jørn Jacobsen) і в 2018 році виданій в Копенгагені видавництвом Lindhard & Ringhof, є деякі приклади батькових робіт.

Трохи пізніше, коли я вже працював архітектором і брав участь в проєктуванні будинків, ми в своїх кресленнях наклеювали різні вирізані з журналів фігури людей, дерева, машини для масштабу, і це були теж своєрідні вправи в колажі. Але Їржі Колар мене підштовхнув до художнього осмислення колажу. Я побачив в його роботах щось таке, що за емоційним сприйняттям перегукувалося в мені з побаченим у фільмі Андрія Тарковського «Дзеркало».

І в Данії ви активно продовжуєте цю тему …

З моменту моєї першої художньої виставки в Харкові в Будинку архітектора в 1981-му році я постійно працюю у техніці колажу. У 2004-у мені вдалося створити серію Less, яка, на думку художніх критиків та істориків мистецтва, зробила мене сьогодні одним з провідних колажистів у світі. У 2006 з’явилися Less-кольори. Це інша знакова риса Less-колажу. Чисті фарби, що заповнюють фоновий простір для фрагментів колажної конструкції.

«Less-колаж виник як реакція на багатофрагментарні, «перевантажені» композиції в класичному і в сучасному колажах. Унікальність Less-колажів Святченка і характерні відмінності його образної мови складаються, по-перше, з того, що у відібраних зображеннях відбуваються різкі й значні відсікання і по-друге, кількість поєднаних в колажі елементів свідомо мінімізовано до двох або трьох. Незвично яскраві кольорові задні фони (Less-кольори) не затьмарюють зображень, але роблять їх візуально більш опуклими, надаючи плоским зображенням підкресленої рельєфності. Ще одна особливість Less-колажу полягає в тому, що в ньому немає ані найменшого натяку на місцезнаходження колажної конструкції. Відсутність будь-якої «географічної» належності надає остаточну завершеність змісту створеного зображення, де кожен з елементів вирваний з реальності і безповоротно розлучений зі своїм корінням». (Прим. Ред.)

 

Сергій Святченко із серії LESS, 2006

 

У 2018-му році я отримав завдання від муніципалітету міста Виборг, де я живу останні 30 років, відтворити в колажі його тисячолітню історію. Це була велике і дуже відповідальне завдання, над яким я працював рік.

Я співпрацював з відомим істориком Данії Еспером Ярмінгом (Jesper Hjermind), який підбирав і обговорював зі мною матеріали, відібрані в хронологічній послідовності по сторіччях. У в результаті мені вдалося створити історичний екскурс і відобразити його в художньому колажі.

 

Тисячолітня історія міста Виборга в колажі, 2018

 

У листопаді 2018 року відбулося відкриття цієї експозиції, де я отримав багато позитивних відгуків, як з боку жителів і гостей міста, так і від його керівництва. Завдяки цьому проєкту я отримав можливість запропонувати ідею створення моєї колажної історії, збільшивши колажі до великих розмірів вікон магазинів в центрі міста. Ця моя художня інсталяція давала можливість побачити історію міста в зовсім іншому масштабі і силі сприйняття.

 

 

А рок-фестиваль VIBSTOK-2019, ілюстрований моїми колажними скульптурами, остаточно переконав муніципалітет у підтримці моїх ідей з перетворення Виборга — одного з найбільш древніх і красивих міст Данії, в центр світового колажу.

 

 

Починаючи з 1994 року я постійно нагадував керівництву міста і політикам про те, що Виборг має всі можливості і дуже заслуговує, щоб у ньому проходили фестивалі мистецтв на міжнародному рівні, наприклад, як Касельська Документа в Німеччині. І ось зараз після успіху TRIBUTE TO VIBORG муніципалітет вирішив виділити кошти на LESS-фестиваль колажу. Ідея полягала в тому, щоб завдяки моїй міжнародній репутації і контактам, використовувати всілякі можливості для залучення коштів спонсорів і фондів. Формула: Художник-Місто-Бізнес. Мені запропонували очолити проєкт і стати його художнім директором. Була зібрана група людей, яка повинна займатися адмініструванням проєкту і фондами, а я — працювати з кураторами і відповідати за художній рівень фестивалю.

Я вирішив запросити в цей проєкт куратора Фей Довлінг (Faye Dowling) і дизайн бюро New Agency з Лондона. Це великі професіонали, з якими я виконав чимало міжнародних проєктів за останні 10 років.

Темою першого фестивалю була «Нутопія».

…Якщо згадати найважливіші віхи нашої історії, то виявиться цікава закономірність. Всі найбільш важливі, найбільш цінні ідеї подальшого цивілізаційного розвитку так виривалися з тісних рамок свого часу, що в більшості випадків здавалися спочатку просто утопією. Однак, нові цінні ідеї потужно проривалися через це несприйняття і ставали рушійною силою нашого прогресу. З іншого боку, «Нутопія (англ. Nutopia) – віртуальна держава, заснована Джоном Ленноном і Йоко Оно. Назва «Нутопія» (Nutopia) є словосполученням двох слів — new (нова) і utopia (утопія).

Держава була заснована 1 квітня 1973 року в Нью-Йорку. Леннон і Оно представили країну на прес-конференції. Леннон сказав:

«Ми оголошуємо про заснування країни Нутопії. «..У Нутопії немає території, немає меж, немає паспортів, тільки люди … Всі люди, які проживають в Нутопії, є послами країни».

Слідуючи цим асоціаціям, ми хочемо вивчити погляди нашого світового співтовариства на майбутній розвиток сучасного колажу і задати питання: «Як мистецтво може змінити наш світ?»

Перший фестиваль відбудеться у вересні-жовтні 2020.

Протягом одного місяця життя Виборгу буде насичене яскравою цікавою виставковою та лекційною програмою. Проєкт LESS – Windows представить художників на величезних вікнах магазинів по всьому місту, в той час як «LESS – Art Box» відкриє унікальні художні можливості створювати просторові колажні інсталяції.

 

 

Ми запросили провідних світових мистецьких критиків, художні видання та журнали, і найголовніше – хочемо закласти основу на майбутнє, представляючи публіці цікаві щорічні фестивальні проєкти із залученням найбільш цікавих молодих художників і майстрів колажу, показуючи, що колаж сьогодні в світі є одним з найбільш динамічних жанрів у сучасному мистецтві.

Вже відомі учасники цього фестивалю?

Так. Ми працювали з першою запрошеною групою художників, анонс про учасників офіційно з’явиться трохи пізніше у нас на сайті, приблизно в кінці літа.

Українські художники, які займаються колажем, мають можливість подавати заявку на участь в цьому проєкті?

Природно, ми будемо розглядати всі країни і Україну в тому числі. Ми знайдемо форму, при якій могли б побачити, як йдуть справи у художників, які працюють в техніці колажу в різних країнах. Найголовніший критерій відбору — якість художнього вираження. Воно і буде вирішальним при відборі. На жаль, існує ряд факторів, які поки не дуже зрозумілі нам, бо залежать від складної ситуації в світі у зв’язку з пандемією. Багато фірм, на які ми сподівалися, як на спонсорів, перебувають в даний момент не в кращому економічному становищі, тому виникає багато питань про можливість їх фінансової участі, це саме можна сказати щодо державних установ і фондів. Проте у нас є мінімально необхідні можливості, щоб стартувати.

Так, у нас на сьогодні обмежений бюджет. Але якщо перший фестиваль в тому масштабі, в якому ми його намічаємо, пройде добре, у нас з’являться крила і підтримка для того, щоб рухатися далі.

 

 

 

Про фестиваль сучасного колажного мистецтва LESS

Перший міждународний  фестиваль сучасного колажного мистецтва LESS є частиною культурного розвитку Виборга, одного з найдавніших міст Данії, члена творчих міст ЮНЕСКО.

LESS-фестиваль засновано художником Сергієм Святченком.

LESS-фестиваль фінансується та підтримується  Муніципалітетом м. Виборг, Міністерством культури Данії через фонд Den Jyske Kunst, а також локальними та національними підприємствами  бізнесу.

 

Collage by Anna Bu Kliewer Females

 

Collage by DR ME

 

Collage by Nico Krijno, Columns, 2019

 

Sergei Sviatchenko, From the series Nature Matter, 2018

 

Collage by Nico Krjno and Sergei Sviatchenko

 

ХУДОЖНІЙ ДИРЕКТОР Сергій Святченко Sergei Sviatchenko /Виборг, Данія/
КУРАТОР Фэй Доулинг  Faye Dowling /Лондон/
КРЕАТИВНИЙ ДИРЕКТОР Джеймс Гриинхау , James Greenhow NEW.AGENCY /Лондон/
КЕРІВНИК ПРОЕКТУ Ларс Хаманн Lars Hamann /Виборг, Данія/

©2020 LESS FESTIVAL OF CONTEMPORARY COLLAGE ARTE  

https://www.facebook.com/LESSfestivalcollage

https://www.instagram.com/lessfestivalcollage/

 

Записала Ната Катериненко, 2020 р.

 

 

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.