EN

Ніна Мурашкіна і Хавьєр Ескала в галереї мистецтв “Лавра”

10 грудня о 18.00

Текст організаторів:

Арт-містерія “Жінка та Чоловік”.
В арт-просторі фонду «Мистецтво без меж» відбудеться відкриття першого спільного проєкту української художниці Ніни Мурашкіної та іспанського скульптора Хав’єра Ескала. В експозиції під назвою «Жінка та чоловік» піднесене та земне, розум та пристрасть, канонічна стриманість та бурлеск переплетуться в цікаву історію вічних, як світ відносин між жінкою та чоловіком, яка розгортатиметься на живописних полотнах та у витончених лініях сучасної дерев’яної та керамічної скульптури.
Вони познайомилися у творчій резиденції в Пензі. Вона – Ніна Мурашкіна, художниця родом з Донбасу. Він – Хав’єр Ескала, скульптор із Каталонії. Випадкове спіткання особистісно зрезонувало в Ніні й Хав’єрі суголосністю світосприйняття при розбіжності способу художньої репрезентації. Діалог розвивався за канонами куртуазії – поодинокими зустрічами в різних містах та незмінно впливав на творчість обох. Щоби зрештою поєднати митців у майстерні в Сан-Кугат-Сасґаррігас. Там народилися роботи, що склали основу проєкту “Жінка та Чоловік”.
Позірно тематика робіт Ескали і Мурашкіної виглядає протилежною. Хав’єр звертається до одухотвореного і високого,
Ніна грає з тілесним і низовим. Для глядача, як і одне для одного, Мурашкіна та Ескала виступають середньовічними труверами, міксуючи знайдені в культурній традиції та суб’єктивно осучаснені теми і символи, суголосні переживанням сказителя. Саме слово trouver з французької перекладається як “той, хто знайшов”.
Ніна і Хав’єр не складають творчого тандему, залишаючись самостійними авторами. Але в Сан-Кугат-Сасґаррігасі вони створили спільні об’єкти “Deessa” (“богиня” з каталонської), варіації на тему пізньосередньовічних Vierge ouvrante, “Дів, що відкриваються” або “Мадонн-Святилищ” (Schreinmadonnas). Ті дерев’яні фігури Діви Марії з немовлям мали рухомі стулки, що відкривались на кшталт ікон-складнів. Всередині очам вірних відкривалися скульптурні зображення Трійці або розп’яття Христа. Згодом в перформативному об’єкті, що унаочнював диво Богоявлення, католицькі та протестантські теологи побачили єретичну спокусу, у XVIIІ столітті папа Бенедикт XIV заборонив подібні зображення, їх почали масово знищувати. 300 років потому Хав’єр Ескала вирізав своїх стриманих абстрактних богинь, не відносячи їх до жодної релігійної доктрини, і запропонував Ніні Мурашкіній зробити розпис всередині. Вона не відмовила собі у фантазії на теми жіночих пристрастей.
Костянтин Дорошенко, арт-критик:
«Типологічно проєкт Мурашкіної та Ескали нехтує ієрархічними кордонами мистецтва, вільно використовуючи декоративність включно з ужитковими керамічними формами. Геометрія, яскравість кольорів, тактильні та інші матеріальні властивості робіт слугують привабливості комунікації з ними для глядача. Запрошуючи приєднатися до своєї гри знаків, алегорій, метаморфоз, потішитися дотепністю авторських розмислів, художники залишаються вірними бінарності жіночого і чоловічого. “Жінка та Чоловік” маніфестують її, як грунт для самопізнання, взаємного розкриття, врівноваження, не цементуючі, однак, традиціоналізмом гендерні прояви. Ця містерія не є герметичною».

Галерея мистецтв “Лавра”
Лаврська, 7Б

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.