Репліка Миколи Білоусова (Київ). Текст мовою оригіналу можна прочитати тут.
У мене вже кілька місяців на столі лежить звіт про польські аукціонні торги за 2018 рік, підготовлений Artinfo. Я не володію польською мовою, тому десь здогадуюся, десь консультуюся, але є речі очевидні — це прозорий європейський ринок. Там відомо скільки і які є роботи, якого автора, за якою ціною продано. І це робить сферу торгівлі творами мистецтва відкритою, ясною і зрозумілою.
Чи є тіньовий ринок торгівлі творами мистецтва в Польщі та з якою часткою? Так, думаю, що є. І частка чимала. Але все ж це ніяк не применшує значущості відкритих результатів. Зацікавлені в інформації можуть подивитися і проаналізувати.
У звіті по кожному автору вказано кількість виставлених робіт, число проданих робіт, ціну. Все це дозволяє на такому специфічному ринку, як артринок, робити певні прогнози, вибудовувати стратегічну лінію і ставитися до образотворчого мистецтва як до однієї з галузей економіки. Відповідно, це має колосальне значення для культури.
Що мені найбільше сподобалося?
Ціновий діапазон робіт від 1000 до 1 300 000 доларів.
Найдорожчу роботу легально продали (прошу звернути увагу) за 1 300 000 $.
Це невеликий твір, портрет, створений Виспянським в 1904 році. З наведених результатів торгів видно, що найбільш популярними та дорогими є роботи, створені в 1900-1930-і роки.
Про що це говорить?
Це говорить про спадкоємність польської культури та про спадкоємність еліти, про усталені історичні пріоритети.
Микола Білоусов
Переклад здійснено за підтримки «Українського культурного фонду».