EN

КВАРТИРА 20

Фотографія з серії Сука Любов

Ганна Орищенко (Коростень-Київ) про книгу Романа Пятковки (Харків). Видавництво «Артбук», упорядники: Павло Гудімов та Олександра Набієва.

«Квартира 20» Романа Пятковки – місце без цензури

Еротизм  і сексуальність –  поняття суто тілесні, але іноді саме вони здатні розповісти про «дихання» епохи значно більше, ніж запилені історичні факти. Так, на сторінках книги «Квартира 20» через зображення оголеного тіла знаходить своє вираження творча розкутість та інтимний концептуалізм Романа Пятковки – визнаного українського митця, представника Харківської школи фотографії.

Зовнішній вигляд книги

 

Роботи, що увійшли до артбуку, були виконані у 80-х – 90-х роках, тобто в часи змін, викликаних «горбачовською перебудовою» і розпадом Союзу. Однак не слід забувати про ще існуючу тоді актуальність славнозвісної, овіяної міфами, фрази: «В СРСР сексу немає», яка відтворювала світоглядну дійсність більшості населення. Пятковка ж відкриває завісу перед глядачем, автоматично перетворюючи його на несвідомого учасника процесу «за зачиненими дверима», а подекуди навіть – вуайєриста. Він ділиться не награними сценами, а власним життям, переносячи інтимне у площину соціальних роздумів.

 

Фотографія з серії Ігри лібідо

Ігри лібідо, 1991-1999. Срібно-желатиновий відбиток. Розмір: 24х30 см

 

На світлинах усе доволі прозаїчно і знайомо, а натура виступає лише матеріалом для вибудовування сюжетної серії. Рутинізація «любовних ігрищ» і демонстрація природнього — нерафінованих оголених тіл, гармонійно включені в концептуальний задум  фотографа. У сукупності  утворюється калейдоскоп еротики, якої, звісно, «не існувало» в СРСР. «Квартира 20» у цьому разі виступає як узагальнений образ декорацій, у стінах якої не було місця цензурі і «вилизаним» сюжетам, де відбувалися буденні речі, про які, однак, не вельми розголошувалось.

 

Фотографія з серії Адюльтер

Адюльтер, 1988. Срібно-желатиновий відбиток, розписаний вручну аніліновими фарбами.  Розмір: 14,5х22,5 см

 

Фотографії, розміщені на сторінках книги, поділені на тематичні серії: «Адюльтер», «Сука любов», «Схеми», «Ігри лібідо», «Ігри голих» та «Одноманіття різноманіття». У сенсі техніки — це знімки поганої якості, подекуди «зіпсовані» шкрябанням, накладенням і фарбою. Такі прийоми лоу-файності зображення широко використовувалися Романом Пятковкою задля вираження більшого естетизму, розширення поля інтерпретації та наділення   робіт атмосферою підпільності.

 

Фотографія з серії Адюльтер 2

Адюльтер, 1988. Срібно-желатиновий відбиток, розписаний вручну аніліновими фарбами.  Розмір: 14,5х22,5 см

 

Особливої уваги заслуговують фотографії, що увійшли до серії «Сука любов», які самі по собі мають характер «замкнутості», адже тема гомосексуальних та бісексуальних стосунків  доволі суперечлива станом і на сьогодні. Перед глядачем розгортається історія відносин, в яких статеві ознаки партнерів відіграють другорядну роль, а на перший план висувається уніфікований еротичний процес. Фотограф навмисно розмиває межі, дряпає знімки, обирає аж надто крупні плани, що наділяє роботи флером камерності, а розкутим сюжетам додає стриманості. У серії «Сука любов» Пятковка відкриває провокативний гештальт, який кожен глядач може закрити по-своєму, покладаючись на власний життєвий досвід, цінності і упередження.

 

Фотографія з серії Сука Любов 2

Сука любов, 1985. Срібно-желатиновий відбиток. Розмір: 24х30 см

 

Об’єднуючою ниткою для всіх світлин книги став простір, де вони створювалися – квартира під номером 20. Хоч це й цілком визначене місце, воно має адресу і чіткі координати, хазяїна (самого ж Пятковку)  і гостей (друзів фотографа), але кожен віднайде в ньому щось «рідне» і певною мірою «своє». Ось і затерті візерунчаті шпалери, люстра, зодягнена в «спідничку», скатертина з примітивними розсипами горошку, розкладний диван, де відбувались «ті самі» заборонені речі,  і вінець інтер’єрних рішень – славнозвісна «стєнка», без якої, погодьтеся, важко уявити «правильну» радянську квартиру.  «У сучасній оселі не має бути меблів складної, чудернацької форми і з зайвими деталями. Основна вимога до оздоблення в квартирах сучасних житлових будинків – це простота і строгість ліній…», — пише Баяр* в книзі «Оздоблення квартири», чим підтверджує уніфікованість і до нудоти типовість осель в СРСР. А у таких умовах, між іншим,  відбувалися соціальні звершення і революції, там панували плюралізм думок і  андеграундна свобода, які, частіш за все, закінчувалися в точці початку, обмежуючись квадратурою житлової площі, що була виділена державою.

У кінцевому рахунку, Пятковка розвінчує міф про відсутність сексу в радянській  дійсності, а «порнографія» світлин  митця (в очах пуританської більшості) розкриває світ сексуальності та еротизму як основ нагальної буденності. Таким чином, «Квартира 20» –  книга, здатна втамувати візуальний голод, пояснити доступні категорії художніми прийомами та показати «рамки» вольностей і свобод, які є лише частиною колективної свідомості і упереджень.

Цікава деталь: існує лімітоване видання (100 екземплярів)  «Квартири 20» від видавництва «Артбук», яке окрім самої книги вміщує аналогове фото з автографом Романа Пятковки.

*Баяр О. Г. Убранство квартиры // Квартира и ее убранство. М., 1962.

 

Ганна Орищенко

 

 

 

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.