EN RU

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

 

МіТЄЦ представляє проект “Кріштіану та філософський камінь” Віталія Янкового (Вінниця-Київ), художника, випускника курсу «Сучасне мистецтво» Школи візуальних комунікацій, лауреата III Мистецтвознавчого конкурсу Stedley Art Foundation

Яке місце займає в художньому дискурсі тема спорту? Як правило в художній спільноті ця тематика не сприймається як явище, що потребує особливої уваги, чому, власне, і присвячена книга відомого американського філософа німецького походження Ганса Умбрехта “Похвала спортивній красі” (Київ: Дух і літера, 2012, 216с.), де вказується на цю відстороненність художньої методології від спортивного дискурсу. Особливо дивною здається ця відстороненність під час проведення великих спортивних івентів, на зразок Чемпіонату Світу з футболу, який проходив літом 2014го року в Бразилії, де концентруються медійність, фінансові потоки, колективні національні тіла та культ селебриті. Попри велику ангажованість суспільства до знакових спортивних івентів та спорту в цілому, ці соціальні феномени художники намагаються оминати або ж, можливо, не знають як із ними потрібно працювати інструментаріями мистецтва? Або ж не хочуть із ними працювати, причисляючи до проявів низової культури? При цьому між футболом та художньою методологією можна знайти певні точки однаковості, наприклад, культ селебриті — любов до багатих, знаменитих та красивих, характерна як сфері спорту, де хлопчики хочуть стати (або бути схожими) на Кріштіану чи Мессі і ні кого меншого калібром, так і в художньому середовищі найбільш цитованими арт-теоретиками є Славой Жижек та Йозеф Бойс, а мало який починаючий художник не хоче досягти калібру Гурскі та Хьорста, таких же селебриті та персонажів поп-культури як і відомі футболісти. Інша точка подібності – це завищення соціальної ефективності та впливовості: національні футбольні збірні наділяються повноваженнями репрезентувати національні інтереси та оголошують запит на апгрейд та підняття іміджу суспільства через пропаганду певного образу “здорового правильного способу життя”, а художні проекти так само претендують на ініціацію певних суспільних трансформацій та суспільну іміджевість, хоча і там, і там все це достатньо сумнівно та популістично.

“Кріштіану та філософський камінь” досліджує ці співвідношення між художньою методологією та спортом, а також стосунки художника та художньої методології, яка зараз йде поруч із арт-теоретикою (аналітичною філософією), інституційною роботою та квазі-науковою діяльністю. В проекті виписки із цитат філософів-аналітиків не лише являються світоглядними, але й виступають фізичною складовою повіствування та наділені певною тактильністю. Якщо брати світогляд Умбрехта, то важливе місце в ньому займає категорія “стимул” або ж на німецький манер “штимул”, що, на його думку, завжди є фізичною інтенцією, на відміну від категорії “натхнення” (яка є транцендентною та безтілесною), а сам спорт в цьому контексті можна розглядати як максимально варіативну тілесність, тобто набір штимулів, які часто ігноруються прихильниками безтілесного “натхнЕнного” мистецтва.

Перша частина – це 6 малюнків із зірками футболу, поверх яких виписані цитати із книги Умбрехта “Похвала спортивній красі”, а також кілька цитат інших авторів  із записника.

Друга частина – “м’яч Жижека” якраз є спробою проінтерпритувати аналітичну філософію через створення фізичної інтенції (штимулу), де м’яч покривається виписками із Славоя Жижека (який, як відомо, є свого роду орієнтиром та знаменитістю для протестної молоді) і згодом я граю цим м’ячем поблизу свого дивану. На м’ячі наступні тексти:

–      “на відміну від 19 століття утопічних та наукових проектів й ідеалів, задумок майбутнього, 20те століття має своєю ціллю звільнення речей як таких, беспосередню реалізацію Нового Порядку”;

–      “в очікуванні Мессіанської події життя переходить до застою”;

–      “в безумну епоху капіталізму головним результатом революції має стати перехід від соціальної динаміки до застою”;

–      “справжня пристрасть 20 століття – це проникнення в Реальну річ”;

–      “в пізньокапіталістичному споживацькому суспільстві “реальне соціальне життя” так чи інакше самЕ набуває рис інсценованої підробки”;

–      “маси настільки занурені в споживацьку аполітичну установку, що їх неможливо пробудити за допомогою звичайної політичної освіти та підвищення свідомості”;

–      “основний та визначальний досвід 20го століття – це досвід Реального”.

 

Віталій Янковий

“Кріштіану та філософський камінь” (2014)

 

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

Кріштіану та філософський камінь

 

Матеріали надані Віталієм Янковим.

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.