Текст Ігоря Гусєва (Одеса).
Почнемо по черзі.
СРСР. Сімдесяті роки. За залізною завісою відбувається сексуальна революція. Радянському народові замість слогана «Секс, наркотики, рок-н-рол» методично пропагуються «Мир, труд, май». Творчій інтелігенції для того, щоб інтегруватися в офіційне мистецтво, необхідно оспівувати образ Леніна, робітника і колгоспниці. Прогресивно налаштовану молодь такий стан речей не влаштовує. Так в Одесі, вперше в СРСР, з’являються квартирні виставки. Валентин Хрущ, Люда Ястреб, Станіслав Сичов, Віктор Маринюк, Олександр Ануфрієв — художники-нонконформісти, зайняті пошуками вічних цінностей, назавжди записують себе в історію десь між духовністю і декоративністю.
СРСР. Вісімдесяті роки. Занепад великої імперії. Війна в Афганістані. Чорнобиль. На зміну нонконформістам, танцьованою ходою виходять легенди андерграунду. Серед яких: Сергій Ануфрієв, Леонід Войцехов, Ігор Чацкін, Юрій Лейдерман, Перці, Мартинчики, Олександр Петреллі, Стас Подліпський і інші. Отримавши в кращому разі початкову художню освіту, вони привносять у квартирні виставки нову образотворчу мову, а також традицію описувати і структурувати те, що відбувається. Поки КДБ оторопіло аналізує їхні тексти й акції, художники один за одним вирушають до Москви, де стають зірками московської художньої сцени.
Пострадянський простір. Україна. Дев’яності роки. Фонди. Гранти. Мистецтво нових технологій. Для Одеси пройшло непоміченим і практично не залишило сліду.
Україна. Нове тисячоліття. Одеса, як і раніше, стоїть перед дилемою бути культурним центром або столицею секс-туризму. Музеї мертві. Галереї буржуазні. Традиції квартирних виставок втрачені. Останнім островом життя залишається одеська барахолка. Саме тут, на Старокінному ринку, і відроджується старий добрий акціонізм. Художники виходять на блошиний ринок, де виставляють об’єкти та інсталяції з придбаного тут же ж матеріалу. У кожній наступній акції змінюється куратор, концепція і, якщо хочете, маніфест. Поряд з актуальними художниками в акціях беруть участь і легенди одеського андеграунду.
«Квартирна виставка» — це проєкт, який візуалізує діалог кількох поколінь актуальних художників.
Ігор Гусєв.
13 травня 2008 р.