EN

ІГОР ГУСЄВ. КЛЮЧ ВІД КВАРТИРИ. ДЕ ВІН?

Текст Ігоря Гусєва (Одеса).

Почнемо по черзі.

СРСР. Сімдесяті роки. За залізною завісою відбувається сексуальна революція. Радянському народові замість слогана «Секс, наркотики, рок-н-рол» методично пропагуються «Мир, труд, май». Творчій інтелігенції для того, щоб інтегруватися в офіційне мистецтво, необхідно оспівувати образ Леніна, робітника і колгоспниці. Прогресивно налаштовану молодь такий стан речей не влаштовує. Так в Одесі, вперше в СРСР, з’являються квартирні виставки. Валентин Хрущ, Люда Ястреб, Станіслав Сичов, Віктор Маринюк, Олександр Ануфрієв художники-нонконформісти, зайняті пошуками вічних цінностей, назавжди записують себе в історію десь між духовністю і декоративністю.

СРСР. Вісімдесяті роки. Занепад великої імперії. Війна в Афганістані. Чорнобиль. На зміну нонконформістам, танцьованою ходою виходять легенди андерграунду. Серед яких: Сергій Ануфрієв, Леонід Войцехов, Ігор Чацкін, Юрій Лейдерман, Перці, Мартинчики, Олександр Петреллі, Стас Подліпський і інші. Отримавши в кращому разі початкову художню освіту, вони привносять у квартирні виставки нову образотворчу мову, а також традицію описувати і структурувати те, що відбувається. Поки КДБ оторопіло аналізує їхні тексти й акції, художники один за одним вирушають до Москви, де стають зірками московської художньої сцени.

Пострадянський простір. Україна. Дев’яності роки. Фонди. Гранти. Мистецтво нових технологій. Для Одеси пройшло непоміченим і практично не залишило сліду.

Україна. Нове тисячоліття. Одеса, як і раніше, стоїть перед дилемою бути культурним центром або столицею секс-туризму. Музеї мертві. Галереї буржуазні. Традиції квартирних виставок втрачені. Останнім островом життя залишається одеська барахолка. Саме тут, на Старокінному ринку, і відроджується старий добрий акціонізм. Художники виходять на блошиний ринок, де виставляють об’єкти та інсталяції з придбаного тут же ж матеріалу. У кожній наступній акції змінюється куратор, концепція і, якщо хочете, маніфест. Поряд з актуальними художниками в акціях беруть участь і легенди одеського андеграунду.

«Квартирна виставка» це проєкт, який візуалізує діалог кількох поколінь актуальних художників.

 

Ігор Гусєв.

13 травня 2008 р.

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.