EN

ХРАМ. Українська самоідентифікація». Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка Київської області. Частина 2

20 квітня у Київській галереї мистецтв «Лавра» з 20 квітня по 25 червня.

Текст організаторів: 

«ХРАМ. Українська самоідентифікація». Розписи церкви Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка Київської області. Частина 2»

Автори проєкту – художники Анатолій Криволап, Ігор Ступаченко.

Куратор проєкту – Юрій Комельков

Автор ідеї – Тетяна Міронова

У старовинному селі Липівка Макарівського району Київської області на місці Покровської церкви, зруйнованої  радянською владою, меценатським коштом Богдана Батруха споруджено новий храм з таким самим посвяченням – Покрові Пресвятої Богородиці.

 

«Я займаюся проєктами у галузі культури 23 роки. Але дякую долі за те, що став куратором найважливішого, як для мене так і для України, проєкту за часи Незалежності.

Моїми найгучнішими проєктами за останні 3 роки стали «Велика сімка» у 2021 році та «Велика сімка 2.0» у листопаді 2022 року, під час війни. В них перетинаються два прізвища – Михайла Бойчука та Анатолія Криволапа.

 

 

Сто років тому Бойчук створив новий напрямок – нове, авангардне монументально-синтетичне українське мистецтво на базі візантійських традицій фрескового розпису, так званий «бойчукізм». Його підтримала велика кількість художників, яких стали називати «бойчукістами». Але радянська влада визнала цей напрямок буржуазним та прийняла варварське рішення – Михайла Бойчука та його найближчих учнів розстріляли, всі розписи знищені.

 

 

У 2015 році Анатолій Криволап разом з Ігорем Ступаченко приймають несподіване, а для мене сенсаційне рішення – створити розписи для церкви Покрова. Я спостерігав за роботою з самого початку. Але в тісних приміщеннях художнього комбінату неможливо було осягнути цей величезний масштаб. Це понад тисячуквадратних метрів. У 2019 році зробив експозицію в великій залі галереї «Лавра». Успіх виставки був шалений. Я побачив найбільший, найсучасніший, а головне абсолютно авангардний, в усіх сенсах цього слова твір на сакральну тему. Розроблена Ступаченко технологія із новітніх матеріалів в поєднанні з унікальною кольоровою математикою Криволапа створили найвищий, небачений рівень синергії художників абсолютно різних напрямків. Це була лише перша частина розписів. На протязі 2020-2021 років вони були змонтовані у храмі.

 

 

Але 24 лютого 2022 року почалася повномасштабна війна. Село Липівка було окуповано новітніми варварами. Храм перетворився в бомбосховище для дітей, жінок та людей похилого віку. На території церкви йшли запеклі бої, під час яких церкву розстріляли. Особливо постраждала баня, в якій вже були змонтовані архангели, серафими та пантократор. У архангелів повиривало груди, у серафимів відірвало крила, пантократора було посічено уламками. Художники вирішили залишити ці розписи в такому стані для нащадків та як приклад варварства загарбників.

Але війна не зупинила роботу художників. Разом з Богданом Батрухом прийняте спільне рішення завершити розписи. Це насправді чудо, яке відбувається під час війни! І ми вирішили виставити другу, останню частину розписів разом з розписаним макетом храму. В експозицію проєкту я включив фотовиставку, присвячена розстрілу церкви.» – Юрій Комельков.

«Цей проєкт символ відродження України. Іншим країнам ми показуємо, що ми українці створюємо новий, абсолютно якісний культурний продукт, якого ніде немає у світі» – Старостенко Ганна, заступниця голови КМДА.

Виставка буде працювати з 20 квітня по 25 червня.

Режим роботи галереї: Вт. – Нд. 12.00 – 18.00

Адреса: Лаврський провулок,7

 

 

 

 

 

 

МІТЄЦ надає майданчик для вільного висловлювання, але залишає за собою право не поділяти погляди героїв порталу.